#گروهی_شویم

چرا باید گروهی کار کنیم؟

خیلی از نکته‌ها، جملات انگیزشی و آموزشی که روزانه، از جاهای مختلف می‌بینیم و می‌شنویم، ممکن است به‌نظر کلیشه‌ای بیایند. کار تیمی و ضرورت آن هم یکی از نکاتی است که بارها به شیوه‌های مختلف با آن برخورد کرده‌ایم و برایمان تکراری است. اگر بخواهیم با هم رو‌راست باشیم، باید درنظر بگیریم که خیلی از ما تیمی کار نمی‌کنیم و در خیلی از فعالیت‌های روزمره تک‌روی را به باهم بودن ترجیح می‌دهیم.

20 اردیبهشت (مصادف با 9 ماه مه میلادی) که به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود، تلنگری تازه شد تا نکات تازه‌ای از مفهوم کار تیمی بیاموزیم.

یه دست صدا نداره!

پرندگان مهاجر برای رسیدن به مقصد خود هزاران کیلومتر را پرواز می‌کنند. پرواز به خودی خود، فرآیندی خسته‌کننده‌ و دشوار است، حال همین کار را در مقیاس مسافت‌های بسیار زیاد تصور کنید.

راز توانایی این مهاجرین، پرواز گروهی و استفاده از فرمی شبیه به حرف V لاتین است. حرکت با این فرم فواید بسیاری برای پرندگان دارد و به آن‌ها کمک می‌کند با صرف انرژی کمتر و سرعت بیشتر به مقصد خود برسند.

هرگاه که یکی از پرنده‌های گروه از بقیه عقب می‌ماند یا هنگام آغاز حرکت تاخیر می‌کند، به‌دلیل همین نبود گروه و فواید آیرودینامیکی آن، باید چندین برابر تلاش کند تا خود را به بقیه برساند. چه بسا، آن‌هایی که تنها می‌مانند، در وضعیتی خطرناک‌تر قرار دارند و احتمال طعمه شدنشان توسط پرندگان شکارچی بیشتر می‌شود.

خیلی از ما در زندگی روزمره، تک‌روی را ترجیح می‌دهیم اما بخاطر فرم مدرن زندگی‌مان گاه متوجه تکاپوهای اضافی یا زخم‌هایی که از بابت این تنهایی می‌خوریم نمی‌شویم. بخشی از این اتفاق به‌دلیل خودخواهی ذاتی ما است. چون بسیاری از وقت‌ها که تیمی کار می‌کنیم به اندازه‌ای که در تنهایی به موفقیت می‌رسیم، دیده نمی‌شویم. این مساله یکی از دلایل ناگفته‌‌ای که به سبب آن، بسیاری از افراد تنهایی کار کردن ترجیح می‌دهند.

پرواز گروه غازها

پرواز دست‌جمعی پرندگان نکاتی با خود دارد که به این رویکرد ما پاسخ‌‌هایی قابل تامل ارائه می‌کند و چیزهایی تازه به ما می‌آموزد و نظرمان را جلب می‌کند:

• گروهی، کمتر خسته می‌شویم اما بیشتر کار می‌کنیم

غازهای مهاجر با پرواز دسته‌جمعی وضعیتی را از لحاظ آیرودینامیکی به‌وجود می‌آورند که باعث افزایش نیروی برا (لیفت) می‌شود. با اینکار رفتن به ارتفاع بالاتر برای کل گروه راحت شده و هر عضو می‌تواند مسافت بیشتری را با خستگی کمتر طی کند. همه ما دیده‌ایم که انجام تحقیق و فعالیت‌های شغلی تا حتی تمیز کردن کردن خانه، چقدر به‌صورت گروهی سهل‌تر و البته لذت‌بخش‌تر است.

• مدیریت چرخشی است

در پرواز با فرم V، همه اعضای گروه کمتر از حالت انفرادی خسته می‌شوند اما پرنده پیشتاز از این قائده جدا است. رهبر گروه اولین کسی است که هوا را می‌شکافد و درنتیجه بار زیادی بر دوش می‌کشد. برای اینکه این پرنده پیشتاز دچار خستگی مفرط نشود، هرچند وقت یک‌بار ریاست تغییر می‌کند. در کارهای گروهی‌ هم اگر مدیریت و هماهنگی بین سایر اعضا در گردش باشد، تنوع در کارها بالاتر می‌رود و در عین حال روحیه رهبری کردن بین سایر افراد تقویت می‌شود.

موضوعات: رهبری  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-04-18] [ 06:01:00 ب.ظ ]